dlaczego warto jeść banany właściwości owoców
Odżywianie

Banany – właściwości odżywcze i ich wpływ na organizm

Różne odmiany bananów są znane i jadane na całym świecie od tysięcy lat. Ten popularny owoc to prawdziwa skarbnica substancji odżywczych. Jest on bardzo bogaty w cenne witaminy i minerały oraz substancje aktywne wspomagające walkę z wieloma chorobami. Wspomagają one pracę serca i układu krwionośnego, układu pokarmowego oraz nerwowego. Ponadto działają antywirusowo oraz przeciwzapalnie.

Banany są uwielbiane przez sportowców, ponieważ są niezwykle odżywcze i dają szybki zastrzyk energii. Są lekkostrawne, mogą je więc spożywać dzieci, osoby starsze i z problemami trawiennymi. Ostrożność i umiar powinni zachować jedynie cukrzycy, ponieważ banany zawierają sporo cukru i mają wysoki indeks glikemiczny. W zależności od odmiany oraz stopnia dojrzałości ich wartości odżywcze i prozdrowotne nieco się różnią. Sprawdź, co zawierają banany i dlaczego są tak korzystne dla naszego zdrowia.

Banany- cenne źródło substancji odżywczych

Banany uprawiano już ponad 7 tysięcy lat temu w Malezji, skąd trafiły do krajów azjatyckich, na Bliski Wschód oraz do Afryki. Uprawiane są one również w Ameryce Południowej i Środkowej.

Ze względu na to, że w stanie pełnej dojrzałości banany nie nadają się do długiego transportu, zrywane są niedojrzałe, a następnie drogą morską trafiają do sklepów na całym świecie. Oczywiście największe wartości odżywcze mają takie owoce, które zerwano w pełni dojrzałe, ale i te, które znajdziemy w polskich sklepach, są bardzo wartościowe i zdecydowanie warto je jadać.

Banany zawierają wszystkie niezbędne dla zdrowia witaminy i minerały.

Są wśród nich:

– witamina C,

– witamina E,

– witamina K,

– witamina A,

– witamina B1, B2, B3 oraz B6,

– kwas foliowy,

– duże ilości potasu,

– magnez,

– fosfor,

– wapń,

– sód,

– żelazo,

– cynk,

– fluor,

– mangan,

– miedź,

– jod,

– selen.

Są one również bogate w błonnik pokarmowy i są cennym źródłem łatwo przyswajalnych węglowodanów. Banany zawierają 90 kcal w 100 gramach, stanowią więc pełnowartościowe, pełne witamin źródło energii.

Wpływ substancji zawartych w bananach na organizm

Tego, że substancje, które znajdziemy w bananach, są korzystne dla naszego zdrowia, dowodzą liczne badania naukowe. Wykazano pozytywny wpływ witamin i innych składników odżywczych z bananów na zdrowie układu krążenia, układu nerwowego, pokarmowego, oraz ich działanie antywirusowe. Sprawdź, dlaczego warto jadać banany.

rodzaje bananów - banany i ich właściwości
Decydując się na zakup bananów, możemy wybierać spośród kilku gatunków.

1. Zawierają potas, który wspiera w walce z nadciśnieniem tętniczym

Banany zawierają bardzo dużo potasu – aż 358 mg w 100 gramach owoców. To zdecydowanie więcej niż jakiekolwiek inne warzywa i owoce. Biją one tutaj na głowę nawet uważane za bardzo bogate w potas pomidory, które zawierają go około 237 mg na 100 g. Potas ma właściwości obniżające ciśnienie krwi. Banany przy jednoczesnej ogromnej jego zawartości, są ubogie w sód, co czyni je idealnym elementem diety osób chorujących na nadciśnienie tętnicze.

2. Zawierają tryptofan, który pomaga osobom cierpiącym na bezsenność, nerwice i depresję

Swoje pozytywne oddziaływanie na układ nerwowy banany zawdzięczają wysokiej zawartości potasu, magnezu oraz witamin z grupy B. Banany zawierają również tryptofan, który pomaga walczyć z takimi problemami jak bezsenność czy depresja. Ponadto takie substancje wspomagają pracę układu nerwowego poprzez korzystne działanie na przenoszenie impulsów nerwowych pomiędzy komórkami. Codzienne jedzenie bananów podnosi nastrój, dodaje energii, pomaga walczyć ze zmęczeniem i stresem, poprawia koncentrację i pamięć.

3. Mogą pomóc w zapobieganiu chorobom

Wykazano, że regularne spożywanie bananów znacznie obniża ryzyko zachorowania na raka nerki. Ponadto dowiedziono, że tak zwana skrobia oporna, znajdująca się w zielonych bananach, zmniejsza szanse na wystąpienie wielu różnych typów nowotworów, w tym bardzo groźnego, a często występującego w naszym kraju raka okrężnicy.

Kto nie powinien jadać bananów?

Indeks glikemiczny średnio dojrzałych bananów wynosi 60, a w przypadku tych mocno przejrzałych może on sięgać nawet 70. W praktyce oznacza to, że po spożyciu powodują one szybki wzrost poziomu cukru we krwi. Jest to niekorzystne dla osób zmagających się z takimi chorobami jak cukrzyca czy insulinooporność. Powinny one bowiem opierać swój jadłospis na produktach o niskim indeksie glikemicznym – poniżej 50, co znacznie ułatwi kontrolowanie poziomu glukozy we krwi.

Bezpieczne dla cukrzyków są zielone banany warzywne, czyli platany, które są bogate w tak zwaną skrobię oporną, czyli taką, która jest trawiona bardzo wolno i nie powoduje gwałtownych skoków poziomu cukru we krwi.

Banany – z czym je jeść?

Banany odżywiają, dostarczają witamin i minerałów, dodają energii potrzebnej do tego, by napędzać układ mięśniowy, wspomagają oczyszczanie organizmu z toksyn poprzez usprawnianie procesu trawienia (zawierają błonnik i pektyny), przyspieszają odnowę komórkową, pomagają walczyć ze zgubnymi skutkami stresu i naturalnie wspomagają odporność na infekcje wirusowe i bakteryjne. Zdecydowanie warto więc włączyć te pyszne i zdrowe owoce do swojej codziennej diety. Doskonale nadają się na śniadanie lub na drugie śniadanie do pracy albo szkoły, jako dodatek do owsianki, w sałatce owocowej lub jako składnik koktajlu owocowego.

Ilość spożywanych bananów powinny ograniczyć osoby odchudzające się, a to ze względu na ich wysoką kaloryczność, a także dużą zawartość cukrów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *