czy masło orzechowe jest zdrowe na diecie
Odżywianie

Czy masło orzechowe jest zdrowe?

Jeszcze nie tak dawno nigdy nie przyszłoby nam do głowy, by planując zdrowy jadłospis brać pod uwagę wzbogacenia go o masło orzechowe. Ta pasta w świadomości wielu osób do dzisiaj stoi obok kremu czekoladowego napakowanego niezdrowymi tłuszczami i bezwartościowym cukrem prostym. Co więc masło orzechowe robi w fit przepisach? Wyjaśniamy czy masło orzechowe jest zdrowe i od czego to zależy!

Czy masło orzechowe jest zdrowe? To zależy!

Odpowiedzmy na najważniejsze pytanie – czy masło orzechowe jest zdrowe? To żywnoś, która może – nie musi – należeć do nisko przetworzonych. Do sporządzenia pasty orzechowej wystarczy bowiem mieć… orzechy! Zmielone orzechy to podstawa i niekiedy jedyny składnik masła lądujący w słoiku. Nikt nie ma wątpliwości, że bogactwo orzechów w tak zwane ,,dobre tłuszcze” jednonienasycone oraz kwasy omega, korzystnie wpływające między innymi na pracę mózgu czyni je zdrowymi przekąskami. 

Jak zwykle gdy mowa o produktach spożywczych, wszystko zależy jednak od tego, jaki dokładnie produkt wrzucimy do koszyka podczas zakupów. Miazgi, pasty i kremy orzechowe  mogą się składać zarówno w 90-100% z orzechów, jak też zawierać cukier, olej palmowy, sól i polepszacze smaku. W takich ,,udawanych masłach” zawartość orzechów oscyluje w okolicy zaledwie 60-70%.

Masło orzechowe – jakie wybrać a czego unikać?

Jak zawsze przy żywności ,,gotowej” kupowanej w marketach, powinniśmy odwrócić słoik z pastą orzechową i uważnie przeczytać skład. Im krótszy, tym lepszy! W składzie idealnym nie znajdziemy nic poza stuprocentowymi orzechami i to właśnie te produkty najlepiej włączyć do swojego jadłospisu. Czy masło orzechowe tuczy? Kaloryczność stuprocentowego masła orzechowego równa się kaloryczności orzechów. Energetyczność jest więc wysoka, ale za to dzięki wybraniu stuprocentowego masła orzechowego dostarczymy organizmowi zdrowych tłuszczy i kwasów omega w smacznej formie. Czy masło orzechowe jest zdrowe? To wysokiej jakości – jak najbardziej!

Niestety, na rynku nie brakuje produktów, które obok prawdziwego masła orzechowego nawet nie stały. Popularne kremy są raczej mieszankami zmielonych orzechów z bezwartościowymi cukrami prostymi, solą oraz szkodliwym dla zdrowia olejem palmowym. Ten ostatni dodaje się w celu zwiększenia wagi produktu, a więc zaoszczędzenia kosztem jakości. Jeśli zaś chodzi o cukier, producentom chodzi oczywiście o podkręcenie walorów smakowych produktów, trafienie do dzieci i miłośników słodyczy. Czy można jeść masło orzechowe na diecie? Ciężko odmówić popularnym kremom z długim składem wspaniałego smaku, ale zdrowa dieta to nie miejsce dla niskiej jakości past! Jeżeli już chcemy zaspokoić nimi ochotę na słodkości trzeba zachować umiar

Czy masło orzechowe tuczy?

Obecność masła orzechowego w zdrowej diecie jest dyskusyjna nie tylko ze względu na kojarzenie ich z produktami niskiej jakości. Orzechy są bardzo kaloryczne – na 100 gramów orzechów przypada nawet ponad 600 kalorii. W końcu są to w głównej mierze tłuszcze, chociaż w stuprocentowym maśle orzechowym znajdziemy i białko. Niemniej, 100 gramów masła orzechowego jest bardziej kaloryczne niż tabliczka czekolady o tej samej gramaturze, a czekolada będzie przynajmniej miała o wiele większą objętość. 

Odpowiedzmy jednak na pytanie czy masło orzechowe tuczy. Tak naprawdę nie – tym co tuczy jest nadwyżka kaloryczna, która bierze się po prostu z jedzenia za dużo a nie z jedzenia konkretnych produktów. Na diecie redukcyjnej jest miejsce także na wysokokaloryczne produkty, szczególnie, że tłuszcze i białko z których składają się wysokiej klasy masła orzechowe są bardzo sycące.. Czy można jeść masło orzechowe na diecie odchudzającej? Oczywiście – trzeba tylko robić to z umiarem.

Czy masło orzechowe jest zdrowe? Wszystko zależy od tego jak rozumiemy masło orzechowe. Wysokiej jakości kremy, w których zawartość orzechów sięga stu procent to bez wątpienia produkty zdrowe. Niestety, na półkach nie brakuje ,,udawanych” maseł orzechowych, nieróżniących się od innych wysokokalorycznych dodatków. Jak wybierać tylko zdrowe opcje? Każdorazowo zwracać uwagę na skład i nie starać się za wszelką cenę zaoszczędzić!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *