Rodzaje diet leczniczych, miska ze zdrowym jedzeniem.
Odżywianie

Rodzaje diet leczniczych i inne diety alternatywne

Dieta to sposób odżywiania i dobierania składników pokarmowych, które spożywamy każdego dnia. Źle dobrana dieta powoduje nadwagę, różnego rodzaju choroby, a nawet złe samopoczucie. Czasami konieczna jest pomoc doświadczonego dietetyka, który rozpisuje dietę na podstawie płci, wieku, wagi, indywidualnych potrzeb i schorzeń zdrowotnych. Jakie są rodzaje diet? Zmiana diety następuje na skutek zaleceń lekarza, własnych preferencji lub chęci zrzucenia zbędnych kilogramów. Niektórzy decydują się na rezygnację z mięsa lub wszystkich składników pochodzenia zwierzęcego. Przeczytaj nasz artykuł i poznaj rodzaje diet żywieniowych.

Rodzaje diet leczniczych

Odpowiednie odżywianie jest podstawą w zdrowym trybie życia. Codzienna dieta powinna być bogata we wszystkie niezbędne składniki odżywcze, które wpływają na poprawną pracę naszego organizmu. Rodzaje diet zdrowotnych różnią się od siebie ilością spożywanych składników pokarmowych. Czasami choroba zmusza do rezygnacji lub zminimalizowania niektórych pokarmów.

Dieta lekkostrawna

Dieta lekkostrawna polega na unikaniu błonnika i spożywaniu tylko produktów, które są łatwo trawione przez nasz organizm. Tutaj duży wpływ ma także sposób gotowania. Posiłki powinny być przygotowywane najlepiej w sposób tradycyjny, gotowane na parze lub pieczone w rękawie. Nie zaleca się tradycyjnego pieczenia oraz smażenia. Rekomenduje się przecieranie i miksowanie produktów, rezygnację z tłustych i ostrych produktów. Owoce i warzywa powinny być spożywane bez skórek. 

Ile posiłków dziennie? Przy diecie lekkostrawnej zaleca się, aby jeść od 4 do 5 posiłków dziennie. Porcje powinny być mniejsze, a przerwa między posiłkami nie powinna być zbyt długa. Dieta lekkostrawna polecana jest przy wielu chorobach i schorzeniach zdrowotnych. Wpływa pozytywnie także na złe samopoczucie oraz na problemy z apetytem. Bardzo często taka dieta musi być prowadzona tylko pod okiem doświadczonego lekarza.

Dieta dla cukrzyków

Dieta dla osób zmagających się z cukrzycą powinna ograniczać łatwo przyswajalne węglowodany. Minimalizuje się spożywanie cukrów prostych i dwucukrów, a 25% dziennej dawki energetycznej powinny stanowić tłuszcze. Przygotowywane posiłki powinny być pełne warzyw i najlepiej, aby produkty były przecierane lub zmiksowane. Jest to dieta niskokaloryczna. Dlaczego cukrzycy nie powinni jeść bananów? Przeczytaj o ich właściwościach odżywczych oraz wpływie na organizm w naszym następnym artykule: http://www.natura-medica.pl/banany-wlasciwosci-odzywcze-i-ich-wplyw-na-organizm/.

Co jeść, żeby schudnąć? Dieta niskoenergetyczna

Dieta niskoenergetyczna ogranicza spożywanie tłuszczów, cukrów prostych i dwucukrów. Przy tym sposobie odżywiania, ważne jest, aby spożywać dużo błonnika i białko przynajmniej 3 razy dziennie. Dozwolone jest spożywanie węglowodanów, ale tylko o niskim indeksie glikemicznym. Bardzo ważne jest tutaj spożywanie płynów. Dziennie należy pić 2-2,5 litra. Posiłki powinny być przygotowywane poprzez smażenie, duszenie i pieczenie z udziałem tłuszczu. Należy ograniczyć sól i wzbogacać dania o dużo warzyw. Niezwykle istotne jest przestrzeganie regularnych pór posiłków. 

Dieta niskotłuszczowa

Osoby po zawale serca, udarze, zmagające się z miażdżycą lub chorobą wieńcową powinny wprowadzić do swojego życia dietę niskotłuszczową. Ten rodzaj diety polega na zamienieniu tłuszczy zwierzęcych i sztucznych tłuszczy trans na tłuszcze roślinne. Należy jednak pamiętać, aby uzupełniać dietę o duże ilości błonnika i antyoksydantów, jeść ryby pochodzenia morskiego i nasiona. Powinno zrezygnować się z soli i picia kawy. Dieta niskotłuszczowa ma na celu zmniejszenie poziomu cholesterolu. 

Rodzaje diet alternatywnych

Dieta alternatywna polega często na bardzo restrykcyjnych koncepcjach żywienia. Niektóre rodzaje diety są bardzo popularne, ale także spotykają się z dużą krytyką. Do diet alternatywnych należy np. dieta ketogeniczna, dieta paleo czy dieta wysokobiałkowa. Bardzo ważne jest świadome stosowanie diet alternatywnych, tak aby nie doprowadzić do niedoborów w organizmie oraz obciążenia niektórych organów.

Nagła zmiana diety powinna być skonsultowana z dietetykiem i lekarzem. Profesjonalista ułoży jadłospis i wyliczy zapotrzebowanie kaloryczne oraz wprowadzi potrawy pełne niezbędnych składników odżywczych, które pozwolą na utrzymanie równowagi w organizmie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *