jak urozmaicić dietę porady
Odżywianie

Jak urozmaicić dietę? Sposoby by codzienność nabrała nowego smaku

Codzienne zdrowe odżywianie nie polega na jedzeniu w kółko grillowanej piersi z kurczaka, sałaty i jabłek – zróżnicowanie pokarmów jest wręcz konieczne, by uznać jadłospis za wartościowy dla organizmu. Urozmaicona, zdrowa dieta jest nie tylko kolorowa i pachnąca – może stać się również niesamowitym polem do smakowitych eksperymentów. Jak urozmaicić dietę nie mając zdolności kulinarnych, gdzie szukać inspiracji i w jaki sposób z gotowania zrobić świetny sposób na spędzenie wolnego czasu? Podpowiadamy!

Dlaczego warto urozmaicić dietę?

Jednym z kryteriów oceny prozdrowotnosci jadłospisu jest jego różnorodność. Główny powód jest prozaiczny – codzienne zdrowe jedzenie musi pokrywać zapotrzebowanie na wszystkie składniki mineralne. Bardzo trudno dostarczyć organizmowi sto procent niezbędnych witamin jedząc w kółko to samo. Nawet gdy mowa grillowanym kurczaku z brązowym ryżem i bogatym w potas brokułem, codzienne jedzenie tego samego na lunch pozbawi nas okazji do zaserwowania sobie przy okazji tego posiłku innych składników odżywczych. Potas to nie wszystko – trzeba uzupełnić też pozostałe mikroelementy. Jak urozmaicić dietę? Otworzyć się na eksperymenty!

Zdrowe produkty spożywcze niestety nigdy nie są całkowicie pozbawione szkodliwych substancji. Skażenia w środowisku, chemikalia używane przy uprawach, toksyny z którymi produkt mógł mieć styczność już po zbiorach – groźnie brzmiące substancje w minimalnych ilościach pozostają w strukturze żywności. Takie minimalne dawki nie są niebezpieczne dla zdrowia, ale pamiętajmy, że dawka czyni truciznę! Stałe dostarczanie śladowych ilości na przykład obecnej w łososiu rtęci może na dłuższą metę bardzo zaszkodzić. Jak urozmaicić dietę? Na pewno nie takimi ,,smakołykami”!

Kolejna kwestia to po prostu przyjemność płynąca z jedzenia. Spożywanie ciągle tego samego odbiera po jakimś czasie jakąkolwiek ekscytację posiłkiem – zapewne każdy z nas miał sytuację, w której dana potrawa po prostu mu się ,,przejadła”.  Dieta dobra dla zdrowia daje ogromne pole do kulinarnego popisu – warto z tego korzystać!

Jak urozmaicić dietę? Różne sposoby przyrządzania potraw

Sama technika przyrządzania dań potrafi diametralnie odmienić doznania płynące ze spożywania określonych składników. Jeżeli większość czasu jedliśmy pieczonego w folii mintaja, wrzucenie go na patelnię z odrobiną czosnkowej oliwy okaże się rewolucją dla kubków smakowych. Pieczony kalafior zamiast gotowanego, a może pierogi z piekarnika zamiast z wody? Niby to samo, ale inne – i jakie wyśmienite! Jak urozmaicić codzienną dietę? Jak widać, nie trzeba nawet kupować dodatkowych produktow!

Najzdrowsze metody przyrządzania potraw to gotowanie na parze oraz w wodzie – w drugim przypadku trzeba uważać, by produktu nie rozgotować. Część żywności traci wtedy wiele ze swych prozdrowotnych zalet, nie mówiąc o smaku. Również bardzo zdrowe jest grillowanie, pieczenie bez tłuszczu, a warzywa i owoce poleca się blanszować. Blanszowanie to metoda dość rzadko widziana w codziennej polskiej kuchni, a szkoda! Jest bardzo prosta, zdrowa i gwarantuje pyszny smak. Polega na zanurzeniu produktu we wrzątku na kilka minut, a następnie oblaniu go zimną wodą. Zdrowa technika gotowania to także duszenie, najlepiej w sosie własnym. Pamiętajmy, że warzywa i owoce z reguły najbardziej opłaca się spożywać na surowo!

Urozmaicanie diety przez eksperymentowanie

Nieodłącznymi cechami dobrych kucharzy jest ciekawość i odwaga! Urozmaicanie codziennej diety niestety nie jest w naszym kraju powszechne. Jeszcze w 2017 roku tylko 5% Polaków deklarowało, że lubi eksperymentować w kuchni. Na szczęście odsetek ten sukcesywnie wzrasta – urozmaicanie diety staje się wręcz modne!

Za rosnącym zapotrzebowaniem idzie poszerzanie się asortymentu sklepów internetowych, wyrastanie na każdym rogu restauracji oferujących niezwykłe doznania smakowe. Kolejny ,,objaw”? Stawianie w hipermarketach kolejnych regałów, dedykowanych miłośnikom kuchni orientalnej, śródziemnomorskiej czy włoskiej. Ta ostatnia oferuje znacznie więcej niż pizzę i makarony w przeróżnych formach! To prosty sposób na ciekawe urozmaicenie codziennej diety

Warto przejrzeć asortyment najbliższego sklepu ze zdrową żywnością – także sklepów internetowych, których szerokość oferty przyprawia o zawrót głowy. Na wyciągnięcie ręki dostępne są ciekawe zdrowe potrawy z wykorzystaniem składników, których nigdy nie mieliśmy okazji spróbować. Jak urozmaicić dietę? Może zamiast spaghetti z sosem i warzywami klasyczną włoską pastę warto zastąpić makaronem ryżowym, a pieczarki niech ustąpią miejsca grzybkom mun? W supermarketach łatwo o owoce morza i rozmaite przysmaki nawiązujące do kuchni z całego świata. Przyjemność z odkrywania nowych smaków z pewnością skutecznie zrekompensuje nieco większy wydatek na zakupach.

Osoby niechętne do poszukiwania pełnoprawnych obiadowych ciekawostek na drugim końcu świata mogą zainteresować się różnorodnymi dodatkami. Przykład? Przyprawy to bardzo smaczne urozmaicenie codziennego odżywiania, mogące całkowicie odmienić oblicze klasyków! Warto na najbliższych zakupach wrzucić do koszyka kilka mniej swojskich saszetek. Zawsze można też zrobić zakupy w Internecie i dowiedzieć się, jak smakuje garam masala, chmeli suneli czy arabski zatar. Na sklepowych półkach nie brakuje różnego rodzaju past rodem z drugiej półkuli czy kiszonek innych niż dobrze znane ogórki i kapusta. To sposob na ciekawe urozmaicenie obiadu niedzielnego! Dodatkami możemy ,,podkręcić” schabowego z ziemniakami, a przy tym nie rzucać się od razu na głęboką wodę.

Inspiracje na zdrowe gotowanie wylewają się z mediów społecznościowych – kolorowe profile pasjonatów garnka i łyżki dostarczają niezwykle interesujących przepisów. Znajdzie się zarówno prosta, swojska kuchnia w niecodziennym wydaniu – na przykład kotlet schabowy w panierce z pokruszonych orzechów i sezamu – jak i wciąż proste, ale mniej standardowe pomysły. Osoby aspirujące do mistrzostwa znajdą dla siebie też cały szereg skomplikowanych potraw, łączących wyjątkowe składniki i techniki przyrządzania, które mało kto kojarzy, jak na przykład sous-vide czy deglacage,

Jak urozmaicić dietę? Podejmuj wyzwania kulinarne

Zmiana diety to jedno z najczęstszych postanowień noworocznych – jak pokazuje rzeczywistość, rzadko kończy się ono sukcesem. Warto postawić na metodę małych kroczków i urozmaicanie zdrowej diety rozpocząć od stosunkowo krótkich wyzwań. Przykład? Codziennie przez tydzień próbujmy produktów spożywczych, których nie znosiliśmy w dzieciństwie – rezultaty mogą zaskoczyć! Smak zmienia się w miarę dorastania – o ile dzieci rzadko lubią szpinak czy brokuły, w ,,dorosłej” kuchni są obecne nieustannie. Gotowana brukselka sama w sobie smakuje dość dyskusyjnie, ale z dodatkiem przypraw, lekko podpieczona na patelni? Ten tydzień może zrewolucjonizować listę naszych ulubionych produktów, a w najgorszym razie – cóż, najwyżej nie zasmakuje! jak urozmaicić codzienną dietę? Przede wszystkim nie obawiać się zawodu!

Innym pomysłem na zdrowe wyzwanie żywieniowe, popularnym głównie w styczniu i znanym wtedy jako Veganuary, jest miesiąc z kuchnią wegańską. Miłośnikom mięsiwa zapewne na samą myśl przebiegają po plecach ciarki, a niepotrzebnie! Nikt nie każe nam całkowicie rezygnować na ten miesiąc z produktów odzwierzęcych – zawsze można zmodyfikować wyzwanie i na przykład raz dziennie zdecydować się na wegańskie danie. Obok mleka krowiego postawić napój owsiany, a do sałatki zamiast mozzarelli tym razem wrzucić tofu. Takie urozmaicenie diety na co dzień jest dobre nie tylko dla ciała, ale i dla planety!

Wyzwanie można oczywiście wymyślić samodzielnie! Miesiąc z codzienną porcją owoców, weekendy bez słodyczy, a może tydzień gotowania codziennie używając innej techniki przyrządzania potraw? Jak zawsze w kuchni – jedynym ograniczeniem jest fantazja!

Urozmaicanie diety – wspólne gotowanie i zakupy

Gotowanie z przyjaciółmi, partnerem czy rodziną to nie tylko fenomenalny sposób na spędzenie wolnego czasu i zacieśnianie relacji. Wspólnie łatwiej stworzyć urozmaicony jadłospisKreatywność dzieciaków nie zna granic – z pewnością będą miały wiele pomysłów na to, co nowego wrzucić do makaronu. Prawdopodobnie spróbują przekonać rodziców do polania kurczaka rozpuszczoną czekoladą – ba, i my do tego zachęcamy, bo połączenie gorzkiej czekolady z mięsem daje niesamowity efekt!

Na najbliższe zakupy warto wybrać się z grupą znajomych – nie tylko po to, aby zaoszczędzić pieniądze dzięki korzystaniu z promocji typu ,,3 w cenie 2”. Lubiane przez nich składniki i wymienianie się rekomendacjami wprowadzą powiew świeżości do kuchni, a jeżeli interesujący produkt będziemy mieli do kupienia na wyciągnięcie ręki, na pewno o nim nie zapomnimy. Zdrowe nawyki żywieniowe nie są decydującym kryterium do zaproszenia przyjaciół na wyprawę po nowe smaki – ma to być przede wszystkim dobra zabawa!

Jak urozmaicić dietę? To prostsze niż się wydaje. Nie wymaga umiejętności kulinarnych, nadmiaru wolnego czasu czy oczekiwania trzy tygodnie na paczkę przypraw z drugiego końca świata! Warto urozmaicać codzienny jadłospis czasami zastępując keczup hummusem buraczanym, a podjęcie jedzeniowego wyzwania może dosłownie zrewolucjonizować nasze talerze. Za ciekawością nowych, zdrowych smaków szybko pójdzie poprawa zdrowia – kombinując w kuchni łatwiej uniknąć powszechnie występujących niedoborów składników odżywczych. Być może przy okazji odkryjemy w sobie pasję do gotowania?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *