problemy ze snem - sprawdzone sposoby
Zdrowie

Problemy ze snem – poznaj najlepsze sposoby na zasypianie

Sen to bardzo ważna czynność, którą należy traktować poważnie. Problemy ze snem mogą pojawić się w dowolnym momencie naszego życia, a co więcej powodować mogą je wszelkie sytuacje. Dobra i sprawdzona metoda na zasypianie zależy od naszych indywidualnych predyspozycji, stylu życia i wielu innych kwestii, ale można znaleźć sposoby na zasypianie, które mogą być pomocne. 

Problemy z zasypianiem – przyczyny

W dzisiejszym świecie możemy wymienić bardzo dużą ilość powodów, które sprawiają, że mamy trudności w zasypianiu. Szczególnie aktualna sytuacja i niepewność z nią związana może potęgować problemy ze snem. Przyczyny, które na ogół można wymienić to:

  • nieprawidłowy styl życia,
  • duża ilość stresu,
  • brak higieny snu, 
  • zaburzenia psychiczne, 
  • choroby, 
  • nadużywanie używek. 

Są to oczywiście jedynie większe grupy służące do usystematyzowania sobie wiedzy na dotyczącej problemów w zasypianiu. Jeśli widzimy, że pojawiają się u nas takie kłopoty, warto odwiedzić w pierwszej kolejności sklep ze zdrową żywnością oraz naturalnymi suplementami, w którym z pewnością znajdziemy bezpieczne środki ułatwiające zasypianie. 

Problemy ze snem w nocy – co może nam grozić 

Problemy z zasypianiem będą się objawiać gorszym snem lub nawet jego brakiem. Oczywiste jest, że po takiej nocy obudzimy się nie wypoczęci i możliwe, że przez cały dzień nasze samopoczucie nie będzie dobre. Jednak dużo większy problemem jest sytuacja, w której takie noce się powtarzają. Aby uzmysłowić jak ważny jest organizmu ludzkiego jest sen możemy wymienić konsekwencje, jakie niesie za sobą brak nocnego wypoczynku. Pogorszenie nastroju, przyrost masy ciała, rozkojarzenie, problemy z układem krążenia i pogorszenie się kondycji fizycznej to tylko kilka z nich. Dlatego nie możemy doprowadzić do tego, że takie noce będą się nam często przydarzać. 

Problemy z zaśnięciem – jak sobie poradzić?

Bez trudności można wymienić kilka aktywności, które pomogą na problemy ze snem. Domowe sposoby, dbanie o aktywność fizyczną i zadbanie o odpowiednie warunki w sypialni, o których pisaliśmy w artykule http://www.natura-medica.pl/sen-to-zdrowie-3-wskazowki-na-lepszy-sen/ pomogą nam zadbać o “higienę snu”. Z tym terminem powinny oswoić się wszystkie osoby, którym zależy na wartościowym wypoczynku. Jeśli będziemy przestrzegać tych zasad nie będziemy potrzebować ratunkowych sposobów na szybkie zasypianie. Czego dotyczy higiena snu? Jest to lista czynności, która ma sprawić, że wieczorem z łatwością będziemy zasypiać. Wśród kwestii, które będziemy chcieli poruszyć jest prowadzenie zdrowego stylu życia, zapewnienie odpowiedniej atmosfery w sypialni, nauczenie się konkretnej rutyny. 

problemy ze snem - rutyna przed snem ma znaczenie
Każdy z nas powinien zadbać o to, co robi przed położeniem się spać. Im bardziej się wyciszymy, tym dla nas lepiej!

Miejsce, w którym śpimy ma duży wpływ na nasze zasypianie i jakość snu

Pokój, w którym będziemy spać, odgrywa dużą rolę w naszym nocnym wypoczynku. Jak powinniśmy go przygotować na noc? Po pierwsze przed snem należy pozwolić na lepszą cyrkulację powietrza, czyli otworzyć okno. Często mówi się o przewianiu lub zawianiu, ale rzadko kiedy słyszymy o negatywnych skutkach zastanego powietrza. Zapewnienie wentylacji w sypialni jest bardzo ważne, ponieważ w naszych domach znajdują się szkodliwe substancje zawieszone w powietrzu. Mogą to być chemiczne substancje znajdujące się w farbach, którymi pomalowanymi są nasze meble, zawieszone w powietrzu drobnoustroje, bakterie, kurzy czy grzyby. Aby poprawić jakość powietrza powinniśmy pozwolić na chwilowe otworzenia okna. Oczywiście znajdą się sytuacje, kiedy wietrzenie nie jest dobrym pomysłem np. w zimę, gdy jakość powietrza w naszej okolicy jest okropna. W takiej sytuacji możemy pomyśleć nad zakupem roślin, które pochłaniają szkodliwe substancje z otoczenia lub zainwestować w dobrej jakości oczyszczacz powietrza.

Oprócz dobrej jakości powietrza trzeba zadbać o oświetlenie, a dokładniej mówiąc o jego brak. W większości domów ilość docierającego światła do sypialni w nocy jest duża. Mamy lampy uliczne, oświetlenie billboardów i budynków, światła reflektorów, zmieniającą się sygnalizacje świetlną i wiele innych źródeł sztucznego światła. Nasz organizm nie jest przyzwyczajony do takich warunków. Pewnie większości z nas obiło się o uszy sformułowanie “zanieczyszczenie światłem”. Jest to właśnie wyżej opisane zjawisko, które powodowane jest zbyt dużą ilością sztucznych świateł. Ten efekt utrudnia oglądanie gwiazd, ale co gorsze źle wpływa na organizmy żywe i ludzie też nie są mu obojętni. Dlatego właśnie powinniśmy starać się przyciemniać nasze wnętrza na noc. Jak możemy to zrobić? Najprostszym sposobem będą różnego rodzaju firanki, zasłony lub rolety. Przy ich zakupie powinniśmy pamiętać, że zależy nam na nieprzepuszczalności światła, więc trzeba wybrać odpowiedni materiał. 

Miejsce, w którym śpimy czyli łóżko też odgrywa ważną rolę w naszym śnie, szczególnie jeśli mowa o jakości snu. W końcu liczy przy śnie jakość snu jest bardzo ważna. Powinniśmy spać na dość twardym materacu, na wygodnej poduszcze i w zależności od potrzeb mieć możliwość przykrycia się w nocy. Materiały, z których wykonana jest nasza pościel powinny być naturalne i oddychające. Oczywiście trzeba dopasować te wymagania do indywidualnych potrzeb, to jest, osoby cierpiące na alergie mogą preferować kołdry zrobione specjalnie na ich potrzeby. To samo tyczy się każdej innej części wystroju lub wyposażenia.

złe otoczenie - przyczyna problemów ze snem
Czasem nie zdajemy sobie nawet sprawy z tego, jak duże znaczenie podczas snu ma nasze otoczenie

Problemy ze snem – co robić? Nauczyć się dobrych nawyków! 

Oprócz zapewnienia sobie dobrych warunków snu, musimy też popracować nad naszymi zwyczajami i rytuałami. O czym dokładniej mowa? Musimy nauczyć się, że łóżko służy głównie do spania. Więc pomimo tego, że teraz mamy możliwość robienia raportów z łóżka powinniśmy wstać, ubrać się i pracować z innego pokoju lub chociaż miejsca, czyli usiąść przy biurku. Złym nawykiem jest również korzystanie z urządzeń mobilnych w łóżku, czyli jeśli chcemy oglądać nasz ulubiony serial lepiej jest to zrobić z kanapy lub fotela. Co prawda, patrząc na tą kwestię realistycznie, czyli na to, że nie każdy będzie miał osobny pokój przeznaczony na salon lub wystarczająca ilość miejsca w mieszkaniu do wstawienie sofy albo po prostu jest człowiekiem i czasem jedyne o czym marzy to relaks w łóżku. W takiej sytuacji powinniśmy pamiętać, że nie powinniśmy korzystać z komórek, laptopów ani tabletów na chwilę przed zaśnięciem. Ich zimne światło jest podobne do tego o poranku, więc sprawia, że nasz organizm się wybudza. Jeśli już musimy skorzystać z telefonu wieczorem włączajmy specjalne programy przeznaczone na wieczorne pory. 

Dodatkową pułapką, która może utrudniać nam zasypianie jest cały świat mediów społecznościowych i dostarczanych na okrągło wiadomości. Pewnie nie jeden raz weszliście na jedną lub drugą platformę, aby sprawdzić jedną rzecz, a skończyliście przeglądanie po dłuższej chwili. Niektóre aplikacje umożliwiają zobaczenie, jaką ilość czasu spędzacie na danej aplikacji, więc może warto się tym zainteresować, bo wyniki mogą być naprawdę zaskakujące. Jeśli wiesz, że problemem jest konkretnie jedna wciągająca aplikacja możesz ją odinstalować i korzystać z niej jedynie z komputera lub zdecydować, że po danej godzinie nie będziesz już sięgać po telefon. 

W dodatku, ostatnia godzina lub dwie powinny być przeznaczone na relaks. Odkładamy wtedy pracę i skupiamy się na wypoczynku. Każdy może znaleźć pasujące do własnych potrzeb aktywność, które będą relaksujące. Może to być medytacja, dzierganie, czytanie czy chwila na pielęgnację. Ważne, aby już wtedy obniżyć temperaturę w pokoju, wyciszyć niepotrzebne bodźce i stopniowo wprowadzać się w stan relaksu.

Zdrowy i aktywny tryb życia to najlepszy sposób na zasypianie

Na końcu mamy zadania związane ze zdrowym trybem życia. Dla każdego pewnie oznacza to coś innego, ale u wszystkich będzie polegało na uprawianiu dowolnej formy aktywności fizycznej, pilnowaniu zdrowej i bogatej w składniki odżywcze diety, ograniczenie spożywania kofeiny, a zamiast o kawie powinniśmy pamiętać o odpowiednim nawodnieniu organizmu. 

problemy ze snem a zdrowa dieta
Aby uniknąć problemów ze snem, należy zawsze pamiętać o zdrowej i odpowiednio zbilansowanej diecie

Sposoby na problemy ze snem – czy zawsze są skuteczne?

Niestety zasypianie w ciągu dnia przez zmęczenie, myślenie, że zasypianie bez płaczu nie jest możliwe i regularne problemy z zaśnięciem wskazują na dużo bardziej poważną sprawę niż zwykłe niewyspania spowodowane jednorazowym stresem przed egzaminem lub rozmową kwalifikacyjną. Gdy sam lęk przed zasypianiem, a właściwie jego brakiem powoduje stres, należy skonsultować się z specjalistą. W takiej sytuacji możemy mieć do czynienia z bardziej poważną dolegliwością. Sposoby na bezsenność, bo to właśnie o tym schorzeniu mowa są różne, ale sami nie możemy odpowiedzieć sobie, jak z nią walczyć. Po pierwsze, każdą osobę zmagającą się z tym problemem należy traktować indywidualnie, w dodatku przyczyny bezsenności u osób starszych będą zupełnie inne niż w innej grupie wiekowej. Tak samo sposoby na bezsenność w ciąży będą się dużo różnić od metod wykorzystywanych w przypadku osób nie spodziewających się dziecka. Dlatego  nie znajdziecie tutaj żadnych magicznych 7 sposobów na bezsenność, ponieważ taką dolegliwość trzeba traktować poważnie.. Właśnie dlatego przy problemach ze snem należy zwrócić się do lekarza, aby otrzymać odpowiednią diagnozę i pomoc!

Problemy ze snem – do jakiego lekarza się udać?

Skoro już wiemy, że najlepszym wyjściem na problemy ze snem jest pójście do specjalisty trzeba wytłumaczyć o kim dokładnie mowa. Chodzi tutaj oczywiście o lekarza. Proces diagnostyki w kierunku bezsenności może się różnić w zależności od planu lekarza, informacji zebranych podczas wywiadu itp. Idąc kolejnymi etapami, na początku spotka nas rozmowa z lekarzem, gdzie rozważane będą różne kwestie m.in. o przestrzeganie zasad higieny snu, aktualny poziom stresu czy inne kwestie pozwalające na wysłanie na dalsze badania. Po takim wywiadzie będziemy zbadani w celu wykluczenia możliwych do ustalenia w gabinecie przyczyn. Dalej możemy zostać skierowani na różną serię badań laboratoryjnych lub wizytę u konkretnego specjalisty – neurologa, psychiatry lub psychologa. Pójście do specjalisty jest naprawdę kluczowe w poprawie zdrowia psychicznego i fizycznego osoby cierpiącej na bezsenność.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *