dieta bogata w witaminy
Zdrowie

Trzy witaminy, których niedobór może powodować poważne dolegliwości i problemy ze zdrowiem

Nasz organizm potrzebuje naprawdę wielu różnych witamin, aby funkcjonować na maksymalnych obrotach i zachować pełnię zdrowia. Niestety często nie zdajemy sobie sprawy, że mamy niedobór którejś z nich, gdyż objawy takie jak przemęczenie, problemy z odpornością albo wypadanie włosów często są lekceważone. Zrzucamy winę na starzenie się, stres i inne czynniki. Tymczasem mogą to być sygnały organizmu, który woła o pomoc.

Gdy Twoja dieta jest mało urozmaicona, jesz niewiele zdrowych, świeżych pokarmów roślinnych, a sporo produktów przetworzonych, tym bardziej powinieneś uważać. Dietetycy nie bez powodu zalecają pięć porcji warzyw lub owoców dziennie – to inwestycja w Twoje zdrowie. Sprawdź zatem, jakie objawy mogą dawać niedobory trzech przedstawionych poniżej, bardzo istotnych witamin, a potem, w razie potrzeby, wykonaj poprawki w swoim jadłospisie. Nie wymaga to zbyt wiele wysiłku, bo wystarczy jedynie jeść dane produkty każdego dnia przez jakiś czas, by zaspokoić niedobory.

1. Witamina E

Masz wysoki poziom cholesterolu? Łatwo się męczysz? Wypadają Ci włosy, zęby łatwo się psują, a Twoja skóra wygląda kiepsko? Sprawdź, czy nie masz przypadkiem niedoborów witaminy E. Najlepszym sposobem będzie oczywiście badanie krwi, ale jeśli z jakiegoś względu nie możesz sobie na to pozwolić, użyj aplikacji lub strony internetowej, gdzie po wprowadzeniu posiłków, które jesz danego dnia, program wylicza, ile szacunkowo spożyłeś makroelementów, witamin itd.

Jeśli po przeanalizowaniu swojej diety z ostatnich siedmiu dni zauważysz, że wiele razy nie pokrywałeś dziennego zapotrzebowania na witaminę E, powinien być to dla Ciebie pewien znak ostrzegawczy. Witamina E jest silnym przeciwutleniaczem, czyli chroni nas przed nowotworami i spowalnia proces starzenia się komórek. Dodatkowo ma udział w zachowaniu płodności i budowie układu nerwowego, a więc jest szczególnie ważna dla kobiet w ciąży. I jakby tego było mało – pojawiają się głosy sugerujące, że pogorszenie wzroku wraz z wiekiem nie jest wcale niczym naturalnym i koniecznym, a wiąże się z niedoborami witaminy E, więc można ten proces zatrzymać!

Zdecydowanie najlepszym źródłem witaminy E są ziarna słonecznika. Znajdziesz ją także w orzechach, oliwie z oliwek, szpinaku, brokułach, oleju rzepakowym, pestkach dyni, cykorii, papryce, jarmużu i pomidorach. Witamina E zawiera się także w piersi z kurczaka. Pamiętaj jednak, że rozpuszcza się w tłuszczu, a więc warzywa z jej dużą zawartością muszą iść w parze np. z oliwą z oliwek, by mogła się wchłonąć. Odchudzanie i zdrowe odżywanie nie musi obejść się bez mięsa. Przeczytaj w naszym kolejnym artykule, jak przygotować dietetyczne danie z piersią z kurczaka:  http://www.natura-medica.pl/miesne.

słonecznik witaminy w nasionach
Ziarna słonecznika są najlepszym źródłem witaminy E

2. Witamina K

Jest szalenie istotna dla naszych naczyń krwionośnych, gdyż zwiększa ich szczelność i ma działanie przeciwzapalne (chroni zatem przed chorobami układu krążenia i nie tylko). Dodatkowo dba o prawidłowe krzepnięcie krwi i mineralizację kości. Jeśli zauważyłeś u siebie występowanie pękających naczynek, częstych siniaków, worów pod oczami, słabo gojących się ran lub żylaków, może to mieć związek z małą ilością witaminy K w organizmie.

Dobrymi źródłami tej witaminy są zielone warzywa lub spirulina. Nasze bakterie jelitowe również produkują tę witaminę, ale wskutek lekkomyślnego używania antybiotyków wielu ludzi „wybija” pożyteczne mikroorganizmy w swoich jelitach, co może mieć dla nas opłakane skutki. Bakterie jelitowe bowiem, oprócz produkcji i pomocy w przyswajaniu witamin, produkują także serotoninę, czyli istotny hormon szczęścia. Braki w bakteriach mogą być więc nawet przyczyną depresji!

Choć niedobór witaminy K zdarza się teoretycznie rzadko, postanowiłem o niej wspomnieć, gdyż niektórzy przy terapii antybiotykiem nie używają jednocześnie kapsułek z „dobrymi bakteriami”. A naprawdę trzeba to robić, jeśli nie chcemy zrujnować sobie zdrowia.

3. Witamina B9

Zwana częściej kwasem foliowym witamina B9 występuje w naszej diecie w niewielkich ilościach z tego względu, że gotowanie, pieczenie i jakakolwiek obróbka termiczna żywności powoduje rozpad tejże witaminy. Co więcej – łatwo ulega ona utlenianiu, więc wystarczy trzymać warzywa w lodówce przez kilka dni, by większość kwasu foliowego uległa zniszczeniu. Kwas foliowy jest nam potrzeby do tworzenia neurotransmiterów, wśród których znajdują się np. hormony szczęścia takie jak dopamina i wspomniana wcześniej serotonina. Dodatkowo bierze udział w syntezie DNA, czyli zużywamy go przy tworzeniu nowych komórek, a to ma miejsce non-stop. Oprócz tego uczestniczy w produkcji czerwonych krwinek i łagodzi stres.

Na jego niedobór szczególnie narażeni są palacze tytoniu, kobiety stosujące antykoncepcję hormonalną, osoby z przewlekłymi chorobami układu trawienia i osoby spożywające małą ilość surowych warzyw. Objawy mogące wskazywać na niedobór tego ważnego składnika diety to na przykład osłabienie, bladość skóry, bóle głowy, przebarwienia na paznokciach, problemy z pamięcią lub problemy ze snem. Najlepsze źródła kwasu foliowego to brokuły, brukselka, szpinak, sałata, orzechy, słonecznik i rośliny strączkowe, zawiera go też limonka. Jest on także bardzo dobrze przyswajany z suplementów. Warto dbać też o inne witaminy z grupy B – ich źródłem jest m.in. czarnuszka.

Witaminy dla zdrowia

Oczywiście wszystkie witaminy są podobnie ważne dla zdrowia i należy dbać o to, by wraz z urozmaiconą dietą dostarczać ich sobie pełną gamę. Ten artykuł skupia się na wybranych z nich, gdyż wszystkich nie sposób omówić. Zachęcam jednak do samodzielnego zdobywania wiedzy w tym istotnym temacie, gdyż pomoże wam to zachować dobre zdrowie na długo.

Pamiętaj, że niedobory witamin nie zawsze wiążą się z ubogą w nie dietą. Mogą wynikać z zaburzeń wchłaniania tych witamin w układzie pokarmowym. Jeśli więc cierpisz z powodu naprawdę nasilonych objawów lub problemy nie przechodzą pomimo poprawek w diecie, skontaktuj się z lekarzem!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *