Witamina B12 - jej nieobór
Zdrowie

Witamina B12 – niedobór a kwestia diety

Witamina B12, jak każdy mikroelement, jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Produkcja czerwonych krwinek, regulowanie układu immunologicznego, nerwowego a nawet trawiennego to tylko część z jej funkcji! Jak przejawia się niedobór B12? Kto jest szczególnie narażony na starcie z tym problemem? Sprawdź artykuł i wykorzystaj nasze rady by kompleksowo zadbać o swoje zdrowie!

Ryzyko niedoboru witaminy B12

Niedobory witaminy B12 u osób na standardowej diecie występują stosunkowo rzadko. Ten związek jest w dużej ilości magazynowany w wątrobie i nawet przy okresowym ,,zakręceniu kurka” nie odczujemy negatywnych efektów. Witamina B12 występuje jednak jedynie w produktach spożywczych pochodzenia zwierzęcego. Szczególnie narażone na niedobory są więc osoby na diecie wegańskiej. Niestety, wciąż pokutuje mit, jakoby niektóre rośliny zawierały B12 – zawierają co prawda związek podobny pod względem chemicznym, ale zupełnie nieprzydatny dla naszego organizmu.

Objawy niedoboru witaminy B12

Jako że B12 uczestniczy w syntezowaniu czerwonych krwinek, konsekwencją przeciągającego się niedoboru witaminy B12 jest anemia, zwana też niedokrwistością. Niestety, bardzo często niedobór diagnozowany jest dopiero wtedy, gdy uciążliwa choroba zdąży nas dopaść. Niedostatek tego mikroelementu objawia się jednak dużo wcześniej – w jaki sposób?

Niedobór B12 możemy podejrzewać wtedy, gdy zauważymy u siebie nieuzasadnione problemy z – nazwijmy to roboczo – tkankami w ciele. Bóle mięśni mających trudności ze zregenerowanym się, wychodzące garściami włosy oraz problemy dermatologiczne to ostrzegawcze światło – czas przyjrzeć się diecie.

Jako że B12 oddziałuje na układ nerwowy, jej niedostatek odbija się także w tym zakresie. Drętwienie kończyn czy trudności z utrzymaniem równowagi nie biorą się znikąd! Zaburzona praca układu nerwowego to także problemy z koncentracją, pamięcią, snem, a niekiedy osoby z niedoborem witaminy B12 odnotowują nawet stany depresyjne i urojenia. W wyniku długotrwałego niedoboru następuje wręcz zmiana osobowości osoby nią dotkniętej!

B12 uczestniczy w wytwarzaniu metioniny – jednego z aminokwasów – odpowiadających za prawidłowy przebieg procesów trawiennych. Na dłuższą metę niedostateczna podaż tej witaminy odbija się ponadto na układzie krwionośnym, zwiększając ryzyko zapadnięcia na poważne choroby serca takie jak np. choroba wieńcowa.

Witamina B12 a dieta i suplementacja

Jak już wspomniano, praktykowanie standardowego dla naszej części świata stylu żywienia znacząco redukuje ryzyko narażenia na niedobór witaminy B12. Najwięcej tego mikroskładnika znajdziemy w wątróbce i nerkach zwierzęcych. Nie jest to jedzenie dla każdego, ale bez obaw! B12 to także chude mięsa – pod względem zawartości indyk bije na głowę kurczaka. Dostawę B12 zapewni nam nabiał – szczególnie żółte sery – oraz nasze najbardziej swojskie superfood czyli jajka.

Trzeba pamiętać, że bycie na standardowej diecie nie czyni nas wolnymi od możliwości niedoboru tej witaminy. Z racji ogólnego stanu zdrowia, absorbowanie witaminy B12 może być zakłócone – winne są na przykład problemy w układzie pokarmowym. 

Co z weganami? Pozostaje im suplementacja – na szczęście na rynku nie brakuje kompleksów witaminowych czy też odżywek przeznaczonych dla osób na diecie bezmięsnej. Coraz częściej trafiamy również na specjalną, wegańską żywność, gdzie witamina B12 została dodana w procesie produkcji. Weganie pod żadnym pozorem nie mogą zapominać o uzupełnianiu B12 – konsekwencje zaniedbania jej podaży są bardzo nieprzyjemne, a wręcz groźne!

Witaminy tak jak minerały są bardzo ważne dla naszego zdrowia. Dowiedz się więcej na ich temat i prowadź zdrowe życie – czytaj tutaj: https://sportodzywki.pl/witaminy-i-mineraly/

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *