Zdrowie

Żurawina i jej właściwości

Żurawina najczęściej kojarzona jest jako specyfik na zapalenie pęcherza moczowego. Nie sposób sobie wyobrazić ile ma do zaoferowania żurawina. Właściwości przeciwbakteryjne i przeciwgrzybicze owoców mogą być stosowane na wiele powszechnych dolegliwości. A posiada je zarówno świeża, jak i żurawina suszona bez cukru. Dowiedz się o niej więcej!

Żurawina – właściwości lecznicze i prozdrowotne

Zaliczana do rodziny wrzosowatych żurawina do picia, stosowana jest głównie w leczeniu infekcji dróg moczowych. Okazuje się jednak, że jej właściwości lecznicze mogą być wykorzystywane w leczeniu innych dolegliwości. Owoce bogate są w proantocyjanidyny, które wpływają na poprawę wzroku, mają działanie przeciwzapalne i antyalergiczne. Właściwości antyoksydacyjne owoców spowalniają starzenie się organizmu i wspomagają jego procesy regeneracyjne. Mają dobroczynny wpływ na układ krążenia, zapobiegają miażdżycy, obniżają poziom (złego) cholesterolu i są pomocne w leczeniu wrzodów żołądka.

Roślina może być stosowana w profilaktyce próchnicy (owoce eliminują bakterie odpowiedzialne za jej powstawanie), a sok z żurawiny zapobiega rozwojowi kamicy nerkowej. Używana w leczeniu zapalenia pęcherza moczowego, skutecznie zapobiega nawrotom tej choroby. Właściwości antyseptyczne wykorzystywane są w walce z anginą, przy przeziębieniu i schorzeniach reumatycznych.

Czerwona jagoda – witaminy i minerały

Owoce zawierają spore ilości witaminy A, C i E. Te trzy witaminy to jednak nie wszystko – są tam także podobne substancje z grupy B. Zawarte w nich antocyjany (naturalne barwniki) korzystnie działają na naczynia krwionośne, zapobiegają chorobom nowotworowym oraz usuwają z organizmu wolne rodniki, spowalniając tym samym procesy starzenia. Jagody są naturalnym źródłem błonnika i karotenu oraz minerałów takich jak: fosfor, magnez, potas, jod, żelazo i sód.

Żurawina świeża w kuchni

żurawina świeża
Świeża żurawina może stanowić świetny dodatek do wielu dań obiadowych i deserów

Owoce żurawiny mogą być spożywane na surowo, dodane do owsianki, jogurtu czy koktajli wzbogacą jego smak i dostarczą witamin i minerałów. Żurawina do mięsa może być doskonałą propozycją obiadową. Często dodawana jest także do smażonego sera camembert i sałatek.

Świeże owoce są niskokaloryczne (10 dag – 46 kcal) i mogą być uwzględniane w diecie niskokalorycznej. Żurawina suszona bez cukru jest bardzo często spotykana na rynku. Owoce te dobrze znoszą suszenie, mrożenie i przechowywanie w lodówce. W postaci przetworzonej zachowuje wszystkie swoje właściwości i może być wykorzystywana do robienia dżemów, kisielu, soków i nalewek. Idealna na zimno i na ciepło znajdzie zastosowanie w każdej kuchni.

Przeciwwskazania w spożywaniu żurawiny

Owoce i przetwory z żurawiny nie powinny być spożywane przez osoby przyjmujące leki przeciwzakrzepowe z dodatkiem warfaryny. Składniki znajdujące się w żurawinie mogą utrudniać usuwanie tej substancji z organizmu, co może skutkować większym rozrzedzeniem krwi i krwotokami.

Przeciwwskazaniem do spożywania czerwonych jagód jest też osteoporoza. Występujące w owocach szczawiany utrudniają wchłanianie się wapnia. Osoby z chorobami nerek i problemami układu moczowego nie powinny spożywać tych owoców w dużej ilości. Zbyt duża ilość szczawianów zalegająca w organizmie ma tendencję do krystalizowania się, co może prowadzić do kamicy nerkowej.

Prowadzenie zdrowego trybu życia jest dla Ciebie bardzo ważne? Wiesz, że sen jest niezwykle ważny dla dobrego samopoczucia? Poznaj 3 wskazówki na lepszy sen opisane w naszym artykule: http://www.natura-medica.pl/sen-to-zdrowie-3-wskazowki-na-lepszy-sen/!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *